13 Eylül 2007 Perşembe

Ahmet Yesevi Üniversitesi Türtep Dönem Projesi Hazırlama İlkeleri

Ahmet Yesevi Üniversitesi Türtep Dönem Projesi Hazırlama İlkeleri

1- Kimler TBİL-TYBS-TİŞL-699 Dönem Projesi (0-0-0) Dersine kayıt yaptırabilir?

İlke olarak dönem projesi dersine son yarıyılda kayıt yaptırılır. Son yarıyıla kayıt yaptırırken alt yarıyıllardan almadığı ve alıp da başaramadığı herhangi bir dersin bulunmaması gerekir. Alt yarıyılda alınmamış veya başarılmamış dersi bulunan öğrenciler, ancak 18 kredilik bir ders yükünü başarıyla tamamlamış olmak koşulu ile dönem projesine kayıt yaptırabilir. Aksi hallerde dönem projesi dersi bir sonraki yarıyıla bırakılır.

2- Dönem Projesi konusu en geç ne zaman belirlenerek kesinleşir?

Dönem Projesine kayıt yaptıran öğrenciler, Bölüm Başkanının belirlediği tarihe kadar proje konusunu seçip onayını almak zorundadırlar. Dönem Projesine kayıt yaptıran öğrenci, Proje ve Danışman konusunda Bölüm Başkanına taleplerini bildirir. Danışman ve Proje konusunda Bölüm Başkanının onayı alındıktan sonra öğrenci danışman olacak öğretim üyesi ile proje konusu, içeriği ve yöntemi hakkında temasa geçer. Dönem Projesini kabul eden öğretim üyesi danışman proje konusu üzerinde tekrar değerlendirme yaparak durumu bölüm başkanının onayına sunar.

3- Dönem Projesinin Kapsamı ve Sunumu:

Dönem Projeleri, bilimsel nitelikli bir problemi veya konuyu tanımlama, veri toplama, verileri analiz edip tartışma ve varılan sonuçların bilimsel yazım kurallarına uygun bir düzen içinde sunmayı amaç edinen özgün bir çalışma olup 3 ana bölümden ve gerektiği kadar alt bölümlerden oluşur.

1.Giriş Bölümünde; konunun amacı, tanım, kavram ve kapsamı; gelişimi, özellikleri, yeri ve önemi; uygulama alanları ve takip edilen yöntem anlatılır.
2.Ana Metin Bölümünde (ve alt bölümlerde); Araştırmanın bilimsel özellik ve kuralları, uygulama usul ve örnekleri, verilerin toplanması, tartışılması ve değerlendirilmesi yer alır.
3.Sonuç bölümünde; amaçta belirtilen ve ana metinde ayrıntılı olarak irdelenen konunun veya problemin tartışmalarda varılan genel yorumları, ve sonuçları ile öneriler yazılır.

4- Dönem Projelerinin Yazım Kuralları:

Dönem Projeleri, geniş kapsamlı bilimsel bir makale niteliğindedir. Bu nedenle bilimsel yazım kurallarına titizlikle uyulur. TURTEP’te uygulanan bilimsel yazım kuralları Ahmet Yesevi Üniversitesinin Uluslararası bilim dergisi olan BİLİG yazım kuralları (Rusça özet hariç) uygulanacak; seçilen projeler gerektiğinde yayınlanmak üzere BİLİG editörlüğüne gönderilecektir. BİLİG yazım kurallarının ana hatları aşağıda özetlenmiştir: Dönem Projelerinin, aşağıda belirtilen şekilde sunulmasına özen gösterilmelidir:

a) Başlık: İçerikle uyumlu, onu en iyi ifade eden bir başlık olmalı ve koyu karakterli harflerle yazılmalıdır.
b) Yazar ad ve adresi: Yazarın adı, soyadı büyük olmak üzere koyu, adresler ise normal ve eğik karakterde harflerle yazılmalı; yazarın görev yaptığı kurum, haberleşme ve e-posta (e-mail) adresi belirtilmelidir.
c) Özet: Makalenin başında, konuyu kısa ve öz biçimde ifade eden ve en fazla 150 kelimeden oluşan Türkçe özet bulunmalıdır. Özet içinde, yararlanılan kaynaklara, şekil ve çizelge numaralarına değinilmemelidir. Özetin altında bir satır boşluk bırakılarak, en az 3, en çok 8 sözcükten oluşan anahtar kelimeler verilmelidir. Yazabilenler için ayrıca İngilizce özet ve anahtar kelimeler eklenmelidir.
d) Metin: A4 boyutunda (29.7x21 cm. ) kâğıtlara, MS Word programında, Times New Roman veya benzeri bir yazı karakteri ile, 10 punto, 1.5 satır aralığıyla yazılmalıdır. Sayfa kenarlarında 3'er cm boşluk bırakılmalı ve sayfalar numaralandırılmalıdır. Yazılar 10.000 kelimeyi geçmemelidir. Metin içinde vurgulanması gereken kısımlar, koyu değil eğik harflerle yazılmalıdır. Alıntılar eğik harflerle ve tırnak içinde verilmeli; beş satırdan az alıntılar satır arasında, beş satırdan uzun alıntılar ise satırın sağından ve solundan 1.5 cm içeride,blok hâlinde ve 1 satır aralığıyla yazılmalıdır.
e) Bölüm Başlıkları: Makalede, düzenli bir bilgi aktarımı sağlamak üzere ana, ara ve alt başlıklar kullanılabilir ve gerektiği takdirde başlıklar numaralandırılabilir. Ana başlıklar (ana bölümler, kaynaklar ve ekler) büyük harflerle; ara ve alt başlıklar, yalnız ilk harfleri büyük, koyu karakterde yazılmalı; alt başlıkların sonunda iki nokta üst üste konularak aynı satırdan devam edilmelidir.
f) Şekiller, Çizelgeler ve Resimler: Varsa şekiller ve resimler numaralandırılmalı ve her şeklin altına başlığıyla birlikte yazılmalıdır. Çizelgeler de şekiller gibi, numaralandırılmalı ve her çizelgenin üstüne başlığıyla birlikte yazılmalıdır. Şekil ve çizelgelerin başlıkları, kısa ve öz olarak seçilmeli ve her kelimenin ilk harfi büyük, diğerleri küçük harflerle yazılmalıdır. Gerekli durumlarda açıklayıcı dipnot veya kısaltmalara şekil ve çizelgelerin hemen altında yer verilmelidir. Şekil, çizelge ve resimler toplam 10 sayfayı aşmamalıdır. şekil, çizelge ve resimler metin içindeki yerlerine yerleştirilmelidir.
g) Kaynak Verme: Dipnotlar, sadece açıklama için kullanılmalı ve açıklamalar da metnin sonunda verilmelidir. Metin içinde göndermeler, parantez içinde aşağıdaki şekilde yazılmalıdır:

(Köksoy 2000);(Köksoy 2000: 15)

Birden fazla yazarlı yayınlarda, metin içinde sadece ilk yazarın adı vd. yazılmalıdır:

(İsen vd. 2002)

Kaynaklar kısmında ise diğer yazarlar da belirtilmelidir. Metin içinde, gönderme yapılan yazarın adı veriliyorsa kaynağın sadece yayın tarihi yazılmalıdır:

"Tanpınar (1976:131), bu konuda …."

Yayım tarihi olmayan eserlerde ve yazmalarda sadece yazarların adı; yazarı belirtilmeyen ansiklopedi vb. eserlerde ise eserin ismi yazılmalıdır. İkinci kaynaktan yapılan alıntılarda, asıl kaynak da belirtilmelidir:

"Köprülü (1926) ....." (Çelik 1998'den).

Kişisel görüşmeler, metin içinde soyadı ve tarih belirtilerek gösterilmeli, ayrıca kaynaklarda belirtilmelidir. İnternet adreslerinde ise mutlaka tarih belirtilmeli ve bu adresler kaynaklar arasında da verilmelidir:

http://www.tdk.gov.tr/bilterim (15.12.2002)


h) Kaynaklar: Metnin sonunda, yazarların soyadına göre alfabetik olarak aşağıdaki şekilde yazılmalıdır. Kaynaklar, bir yazarın birden fazla yayını olduğu takdirde yayımlanış tarihine göre sıralanacak; bir yazara ait aynı yılda basılmış yayınlar ise (1980a, 1980b) şeklinde gösterilecektir:

KÖKSOY, Mümin (2000), Türk Yükseköğretiminde Yabancı Dille Eğitim, Bilimlik Dergiler ve Türkçemiz, Ankara: Bilig Yay. TİMURTAŞ, F.Kadri (1951), "Fatih Devri Şairlerinden Cemalî ve Eserleri", İÜ, Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, IV (3) : 189-213. SHAW, S. (1982), Osmanlı İmparatorluğu, (çev. M.Harmancı), İstanbul: Sermet Matb.

5- Proje Raporlarının Hazırlanışı ve Kabulü:

Dönem Projesi, tezsiz yüksek lisans eğitim programlarının hem öğrenciler hem de üniversite için topluma sunulabilecek aynasıdır. Bu raporlar, ilerde herkese kıvançla gösterilebilecek bir nitelikte hazırlanmalıdır. Bu nedenle de öğrenciler almış oldukları projeyle ilgili çalışmalar hakkında danışmanlarıyla sürekli temas etmelidirler. Öğrenciler, çalışmaların gelişimiyle ilgili olarak dönem içinde 2 ara rapor yazarlar. Danışmanın ara raporlar hakkındaki düzeltmeleri ve görüşlerini dikkate alan öğrenci, yarıyıl içi notlarının son verilme tarihine kadar son haline getirerek danışmanının onayına sunar. Kabul edilen projelere “GN” notu, red edilen projelere “FF” notu verilir. FF notu alan öğrenciler o dönemin bütünleme sınav tarihinden 3 gün öncesine kadar eksiklerini tamamlayarak projesini tekrar danışmanına sunar. Danışman genel sınavdaki gibi projeye bütünleme sınav notu olarak GN veya FF notu verir. Bütünleme sınavında da FF notu alan öğrenci, proje dersini takip eden dönemde ücretini yatırarak yeniden kayıt olur. Projeyi uygun bulan danışman e-posta ile bölüm başkanının onayına sunar. Bölüm başkanının onayı ile proje başarılı sayılır. Danışman ve Bölüm Başkanınca onaylanmış projeler TÜRTEP’çe hem bilgisayar ortamında, hem de yazılı metin olarak arşivlenecek ve herkesin erişimine açılacaktır. Proje başvuruları akademik dönemin başında yapılacaktır. Geç başvurulardan öğrenci sorumludur. Dönem sonunda başarısızlık halinde öğrenci takip eden yarıyılda bu derse yeniden kayıt yaptırarak bütün gereklerini tekrar yerine getirir. Ders yükü bakımından kredisiz olmakla birlikte, dönem projesini tekrar almaları durumunda ücretlendirme yönünden 3 kredilik bir derse eşdeğer sayılmaktadır.

Hiç yorum yok: